torsdag 22. april 2010

Bestillingskort til konfirmant

For en liten tid tilbake fikk jeg min første bestilling på kort fra noen utenfor min nærmeste familie. Dette synes jeg var både kjempespennende, skummelt og litt utrolig på en og samme tid. I tillegg ble jeg selvsagt veldig stolt over at noen synes det jeg lager er så fint at de er villig til å betale for det. Men akkurat det punktet synes jeg er vanskelig, for hvor mye skal man ta for noe en lager fra grunnen? Det er mange som tror det at en bare setter seg ned og klistrer på noen greier her og der, og så vips har man et kort... men det er nok mer av en prosess en som så. Først skal man ha en ide som utgangspunkt, med andre ord først ser jeg for meg det jeg vil lage. Så setter jeg meg ned og lager en grov skisse på et stykke papir. Deretter må jeg finne utgangspunktet for fargene jeg skal bruke. Jeg vet jo stort sett om jeg skal lage til gutt eller jente, om det er til baby eller konfirmant, bryllupskort osv. Men det finnes uendelige nyanser av blå og rosa, og alle andre farger for den del. Det jeg gjør er derfor ofte å ta utgangspunkt i det som blir sentrum av kortet eller de blomstene jeg har tenkt å bruke. Så finner jeg papir\pynt som passer med fargene og det jeg ser for meg. Og ganske ofte finner jeg at jeg mangler akkurat den tingen som ville gjøre resultatet slik jeg visualiserer det inni hodet mitt. Og dermed ender jeg med en liten shopperunde på nettet.

Når jeg så har funnet det jeg trenger og har planen klar begynner arbeidet med skjæring av papir, liming, klipping, prøving og feiling. Jeg legger på alt som skal være med før jeg begynner å lime. På den måten kan jeg endre på det jeg ikke er fornøyd med. Deretter limer jeg på lag for lag. Og tro det eller ei, men det er ikke bare fremsiden som dekoreres. Nei, kortscrapping innebærer å lage en helhet som går igjen på alle sidene i kortet. Og på baksiden har jeg som regel min egen logo.

Alt i alt en omstendelig prosess som tar litt tid. I tillegg kommer kostnadene på utstyret som brukes. Scrapping er ikke den dyreste hobbyen, men heller ikke den billigste! Så skal du ha et kort fra meg som er spesialbestilt med navn osv så må du nok ut med minimum 60 kr eller mer. Prisen beregnes etter arbeidsmengde, tidsbruk, utstyrskostnader og eventuell frakt.

Men dette er vel ikke så mye vits i å legge ut om i det vide og breie... regner ikke med at jeg bli nedrent av bestillinger fremover...

Her er konfirmantkortet jeg lagde til min første kunde:







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar